Biznes w Czechach. Jak się otworzyć na rynek południowych sąsiadów?

biznes

Kiedy myślimy o dochodowych stosunkach gospodarczych z zagranicznymi państwami, zazwyczaj bierzemy pod uwagę, nie kraje byłego bloku wschodniego, tylko Europę Zachodnią. Niepotrzebnie, bo to przecież z państwami takimi jak Czechy czy Litwa łączy nas więcej.

Jeśli chodzi o Czechy, jest to szybko rozwijające się państwo, które znajduje się w stosunkowo najlepszym położeniu gospodarczym, jeśli chodzi o kraje byłego bloku komunistycznego (nie wliczając w to wschodniej części Niemiec). Skąd się bierze tak dobra sytuacja Czech? Przede wszystkim z tego, co państwo to odziedziczyło po monarchii habsburskiej, oraz z wysokiego stopnia uprzemysłowienia, jaki panował na ziemiach czeskich przed II wojną światową. Z taką bazą Czechy, mimo lat uzależnienia od Związku Radzieckiego, zdołały się dość gładko przystosować do wymogów, jakie postawiła przed tym państwem gospodarka rynkowa.

Specyfika prowadzenia działalności gospodarczej w Czechach

Ponieważ Czechy są jednym z najistotniejszych partnerów handlowych Polski, zdecydowanie warto otworzyć się na to państwo ze swoją działalnością. Zarówno jeśli chodzi o wymianę handlową, jak i otwieranie w Czechach nowych firm lub oddziałów założonych jeszcze w Polsce przedsiębiorstw. Wiązać się to może z szeregiem formalności, które potrafią być kłopotliwe, jeśli nie zna się języka, ale oferta tłumacza z pewnością pomoże się z nimi uporać.

Aby zarejestrować działalność gospodarczą w Czechach, należy dysponować adresem na terenie tego państwa. Nie znaczy to oczywiście, że trzeba pod tym adresem trwale przebywać. Jednak samo jego istnienie jest potrzebne. Na takim rozwiązaniu mogą skorzystać osoby, których działalność gospodarcza nie wymaga stacjonarnej pracy. Prowadząc firmę w Czechach, można to robić albo w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, albo w ramach spółki. Zaraz po założeniu firmy należy też otworzyć konto w którymś z czeskich banków. Jak natomiast przedstawia się sprawa podatków? W Czechach podatek liniowy wynosi 15% i jest niższy w stosunku do polskich 19%. Jest to niewątpliwie atrakcyjna okoliczność. Trzeba jednak pamiętać, że w momencie, kiedy nasza firma jest zarejestrowana w Czechach, ale pracę wykonujemy tak naprawdę w Polsce, to ciąży na nas obowiązek odprowadzenia brakujących 4% do budżetu polskiego państwa.